Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare”
Comuna Putna, județul Suceava
Strada Principală
Cod poștal 727455
Telefon/fax 0230414153 e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ
2016-2020
PROPUNĂTOR
PROFESOR CREȚAN CIPRIAN FLORENTIN
CUPRINS
ARGUMENT
- I. DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
1.1. Elemente de identificare a unităţii şcolare
1.2. Scurtă istorie a organizaţiei
1.3. Analiza informaţiilor
1.3.1.Analiza informaţiilor de tip cantitativ şi calitativ
1.3.2.Cultura organizaţională
1.4. Analiza complexă a comunităţii
1.5. Context legislativ
- II. STRATEGIA DE DEZVOLTARE A ORGANIZAŢIEI ŞI DIRECŢIILE DE EVOLUŢIE
2.1.Misiune şi viziune
2.2.Ţinte strategice
2.3.Opţiuni strategice
III. IMPLEMENTAREA STRATEGIEI
- IV. EVALUAREA STRATEGIEI
ARGUMENT
Proiectul de dezvoltare instituţională pentru perioada 2016-2020 s-a realizat plecând de la o radiografie complexă şi realistă asupra mediului extern în care activează instituţia de învăţământ şi asupra mediului organizaţional intern.
Tehnicile de analiză SWOT au permis o evaluare echilibrată şi exigentă a resurselor şi mijloacelor, a impactului pe care factorii socio-economici, conjuncturali şi politici îl au asupra activităţii unităţii.
Planul de dezvoltare instituţională are în vedere eliminarea "punctelor slabe", a cauzelor generatoare şi a riscurilor asociate, înlăturarea "ameninţărilor" sau atenuarea efectelor acestora.
Stabilirea scopurilor strategice a pornit de la identificarea "punctelor tari" (care reprezintă capitalul de referinţă) şi a "oportunităţilor" oferite de cadrul legislativ sau de comunitate.
Scopurile strategice asumate izvorăsc din realitatea obiectivă constatată la nivelul unităţii şcolare, corelate cu nevoile de educaţie şi calificare reclamate de societate.
Analiza condiţiilor socio-economice şi proiectarea traiectoriei de dezvoltare s-a făcut pe baza programelor existente la nivel local şi regional, a evoluţiei previzibile a fenomenului economic pe termen mediu şi lung, valorificând datele, prognozele şi documentele elaborate de Consiliul Local Putna, Primăria Putna şi Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava.
S-au luat în considerare ideile desprinse din proiectele întocmite la nivelul catedrelor şi comisiilor, a compartimentelor funcţionale organizate la nivelul unităţii, consultările cu elevii, propunerile avansate de comitetele de părinţi, de reprezentanţii comunităţii locale şi de agenţii economici - parteneri tradiţionali ai instituţiei.
Programele Ministerului Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice şi ale Guvernului României privind reforma şi modernizarea învăţământului românesc sunt temeiul direcţiilor principale de dezvoltare instituţională în perioada 2016-2020.
Într-o lume a noului şi a schimbărilor, şcoala trebuie să promoveze incluziunea, valorile şi practicile societăţii democratice. Misiunea ei este să orienteze tânăra generaţie spre împlinirea în viaţa privată şi publică.
Performanţele obţinute în ultimii ani de Şcoala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Putna ne îndreptăţesc în asumarea unor obiective manageriale care să pună în operă intenţia de dezvoltare instituţională a colectivului didactic şi să orienteze interesul de formare şi instruire a elevilor.
Planul de dezvoltare a şcolii reprezintă o necesitate în prisma alinierii organizaţiilor şcolare la cerinţele reformei din învăţământ, a desăvârşirii autonomiei unităţilor şcolare şi a creşterii nevoilor de educaţie a membrilor colectivităţii.
Şcoala fiind un element de bază în viaţa comunităţii, dezvoltarea ei va atrage după sine şi dezvoltarea comunităţii şi invers.
- DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
- ELEMENTE DE IDENTIFICARE A UNITĂȚII ŞCOLARE:
Denumirea unităţii de învăţământ : Şcoala cu clasele I-VIII ,, Ștefan cel Mare” Putna
Nivelurile de învăţământ existente în unitate: prescolar, primar şi gimnazial
Forma de finanţare: de stat
Adresa unităţii de învăţământ: Putna, nr. 251A
Localitate/ judeţ: Putna, jud. Suceava
Cod poştal: 727455
Telefon/Fax : 0230414153
E - mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Site Web: www.scoalaputna.blogspot.com
- SCURTĂ ISTORIE A ORGANIZAŢIEI
Primele forme de organizare a învăţământului la Putna sunt legate de acţiuni ale Bisericii Ortodoxe Române, centru de iradiere a culturii sub diferitele ei forme de manifestare.
Între 1470 şi 1585 au fost dascăli la Putna: Eustatie Protopsaltul, Antonie Protopsaltul, ritorul Lucaci şi alţii, şcoala începând o nouă perioadă o dată cu reforma iniţiată de Grigore Ghica în 1747.
În momentul anexării Bucovinei la Imperiul Habsburgic, în localitatea Putna exista o şcoală elementară cu caracter confesional. Arhimandritul Vartolomeu Măzăreanu a construit la 1 ianuarie 1779 în preajma „vechii mănăstiri”(în preajma bisericii de lemn de la Putna) o „şcoală mare şi o şcoală mică, tot sub un acopărământ”. În anul 1813 se hotărăşte de către Cancelaria Aulică şi Comisia Aulică a Studiilor înfiinţarea a 17 şcoli elementare în Bucovina, între care una şi în Putna. În anul 1858, şcoala mănăstirească devine şcoală poporală, care, în continuare, era susţinută financiar de călugării de la mănăstirea Putna.
Localul şcolii din centrul comunei a fost dat în funcţiune în 1901 cu 4 clase de elevi, în care erau înscrişi 329 de copii. Şcoala poseda o grădină de 32 de ari, fiind înzestrată cu toate facilităţile necesare.
Cu toate greutăţile provocate de desfăşurarea celui de al II-lea război mondial, învăţământul a continuat să funcţioneze. Activitatea culturală se desfăşura în cadrul societăţii de literatură „Daniil Sihastrul”, în Cercul Gospodinelor Române, în cadrul Căminului Cultural şi a Crucii Roşii.
Creşterea numărului de elevi, în special datorită prelungirii învăţământului obligatoriu la 10 ani, impunea ca o necesitate construirea unui nou local. Ca urmare se construieşte un nou corp de şcoală, pe baza proiectului de şcoală rurală din anul 1979, din zidărie portantă, grinzi prefabricate şi beton armat, acoperit cu plăci de azbociment, care a fost pus în funcţiune în 1982. În anul 1984 se realizează terenul de sport. Instituţia de învăţământ a primit numele „Ştefan cel Mare” la 11 noiembrie 1999, având personalitate juridică şi următoarele structuri: Şcoala Gimnazială Gura Putnei, Grădiniţa cu program normal Putna şi Grădiniţa cu program normal Gura Putnei.
Şcoala Gimnazială Gura Putnei, integrată ca structură a şcolii Putna începând din anul 1999, a fost construită în anul 1873, din cărămidă, ultima reparaţie integrală fiind gata în septembrie 2016.. La Gura Putnei există o grădiniţă, cu două săli de clasă, în suprafaţă de 84 m.p, construită în anul 1945.
- ANALIZA INFORMAŢIILOR
- Analiza informaţiilor de tip cantitativ şi calitativ
BAZA MATERIALĂ A ŞCOLII
Spații școlare:
Școala Putna(un singur schimb de învățământ): două clădiri cu autorizație sanitară de funcționare:
- corpul A cu parter si etaj, 6 săli de clasă, cancelarie, un laborator fizică – chimie, un centru de documentare si informare, un laborator AEL, birou secretariat si contabilitate, birou director, cabinet asistență psihopedagogică, grupuri sanitare in interior, apa potabila, canalizare, teren de sport(38/19).
- corpul B – parter, 6 săli de clasă, cancelarie, spatiul cornul si laptele, biblioteca(10.000 volume), grupuri sanitare in interior, apa potabila, canalizare.
Corpurile Asi B dispun de un sistem de incalzire realizat de o centrala care foloseste lemnul.
Gradinița cu program normal Putna: o clădire cu trei săli de grupă, grupuri sanitare situate in interior, apă potabilă. Incalzirea e realizeaza cu ajutorul sobelor.
Școala Gura Putnei: o clădire cu parter si etaj, patru săli de clasă, biblioteca(2000 volume), spatiul cornul si laptele, cancelarie, grupuri sanitare interioare,apă potabilă, un teren de sport(28/12). Incalzirea se realizeaza cu o centrală termică pe lemne. Învățământul se desfășoară în două schimburi, ciclul primar având ore dimineața.
Grădinița cu program normal Gura Putnei: o clădire cu două săli de grupă, grupuri sanitare interioare, apă potabilă. Încălzirea se realizează cu sobe.
Tehnică de calcul:
- reţea de 26 de calculatoare situate în laboratoarele de informatică, birouri şi cabinete
- tablă interactivă SmartBoard
- imprimante
- copiatoare
- scannere
- flipchart-uri
Audio - video:
- 4 videoproiectoare
- 2 televizoare
- 5 laptopuri
- staţie de amplificare
Comunicaţii:
- 2 linii telefonice
- fax
- conexiune la internet
RESURSE INFORMAŢIONALE
Bibliotecă şcolară
Fond carte 15000 volume
Colecţia de periodice
Tribuna învăţământului
Monitorul de Suceava
National Geographic
Magazin Istoric
Magazin
Internet
RESURSE FINANCIARE
Surse de finanţare:
Bugetul local - Consiliul Local Putna
Bugetul de stat
Sponsorizări- donaţii
În prezent nivelurile de învăţământ existente sunt: învăţământ prescolar, primar şi învăţământ gimnazial în filieră educaţională normală, de stat.
RESURSE UMANE
Cadre didactice în anii școlari 2014/2015, 2015/1016 și 2016/2017
anul |
Nr. total |
titulare |
calificate |
debutanti |
definitiv |
Gr. II |
Gr. I |
doctorat |
2014/2015 |
33 |
25 |
8 |
6 |
11 |
6 |
9 |
1 |
2015/2016 |
29 |
26 |
2 |
4 |
6 |
9 |
9 |
1 |
2016/2017 |
29 |
23 |
5 |
7 |
5 |
8 |
9 |
1 |
Situația cadrelor didactice în anul școlar 2016/2017
Cadre didactice |
Total |
Preșcolar |
Primar |
Gimnazial |
|
Titulare |
23 |
5 |
9 |
9 |
|
suplinitoare |
Total |
6 |
2 |
- |
3 |
calificate |
5 |
2 |
- |
3 |
Personal didactic auxiliar: un secretar și un contabil
Personal nedidactic: doi muncitori, trei îngrijitoare.
Efective de elevi în anii școlari 2014/2015, 2015/1016 și 2016/2017
anul |
prescolar |
Nr. grupe |
primar |
Nr. clase |
gimnaziu |
Nr. clase |
Total clase |
Total elevi |
2014/2015 |
94 |
5 |
156 |
9 |
182 |
9 |
23 |
432 |
2015/2016 |
88 |
5 |
148 |
9 |
178 |
9 |
23 |
414 |
2016/2017 |
93 |
5 |
138 |
9 |
166 |
9 |
23 |
397 |
Elevii şcolii se remarcă printr-o bună participare la olimpiadele şi concursurile şcolare, ei participând la toate olimpiadele şcolare pe specialităti, concursuri judeţene şi naţionale, concursuri artistice şi sportive, activităţi extraşcolare. În anul școlar 2015-2016 s-au obținut următoarele rezultate:
Concursul Național de Biologie „G. E. PALADE” – faza județeană, prof. Crețan Simona: Chelba Anisoara – clasa a VI-a Gura Putnei, Ursachi Delia – clasa a V-a a Gura Putnei, Chelba Ionela – clasa a V-a Gura Putnei – mențiuni
Olimpiada de religie, profesor preot Negrea Bogdan: Locul II la nivel județean: Roman Elena clasa a VIII-a, Râmbu Iuliana – clasa a VI-a A.
Scoala Putna – turneu semifinal național fotbal “Hagi Danone” – prof. Ursachi Adrian
Festivalul interjudețean „ZILELE SPORTULUI ȘCOLAR”- Prof. Ursachi Adrian, Crețan Ciprian:
Locul I – Fotbal băieți cl. VII-VIII
Ștafeta fete 4x300m – cl. V-VI
Locul II
Fotbal fete – cl. I-IV
Ursachi Delia – șah fete – locul II
Chelba Ionela – șah fete – locul II
Maricica Loredana – clasa a VI – 50m
Ilaș Gabriela 50m Locul III
Parasca Florentina – 50m
Cenușă Ciprian, Gîngă Alin – tenis de câmp
Școala noastră a fost organizatoarea în anul școlar 2015/2016 a doua evenimente majore:
- Concursul National Interdisciplinar Cultura si Spiritualitate Românească – 27-29 iunie(100 elevi, 42 insotitori, 18 inspectori scolari)
- Festivalul Zilele Sportului Șoclar – ediția a XVI-a – concurs județean cu participarea a 1300 de elevi de la 32 de școli din județul SUceava
1.3.2. Cultura organizaţională
Şcoala este caracterizată printr-un ethos profesional bun. Trăsăturile dominante sunt cooperarea, munca în echipa, respectul reciproc, ataşamentul faţă de copii, respectul pentru profesie, libertatea de exprimare. Climatul organizaţiei şcolare este deschis, stimulativ, caracterizat prin dinamism. Relaţiile dintre cadrele didactice sunt deschise, colegiale, de respect şi de sprijin reciproc.
Tipul dominant de cultura pentru organizația noastră este cultura de tip sarcină. Sarcinile sunt distribuite în raport cu potențialul membrilor organizației, urmărindu-se valorificarea optima a acestuia. Relaţiile interpersonale existente permit manifestarea unor valori precum cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, ataşamentul faţă de copii, respectul pentru profesie, libertatea de exprimare, dorinţa de afirmare. Cadrele didactice, întregul personal didactic auxiliar şi nedidactic au posibilitatea să îşi pună în valoare CREATIVITATEA şi în acelaşi timp să dea dovadă de RESPONSABILITATE, construind şi realizând activităţile specifice propuse, adaptate domeniului lor de pregătire. Managementul este unul transparent, flexibil, stimulativ, bazat pe încrederea în oameni, în capacitățile lor creative și de autocontrol. A fost elaborat Regulamentul Intern care cuprinde norme privind activitatea elevilor, a cadrelor didactice si personalului nedidactic.
Valorile care dau coerenţă şi perspectivă activităţii noastre sunt:
Dezvoltare: Vom urmări perfecţionarea continuă a personalului angajat pentru dezvoltarea copetenţelor profesionale şi personale, dotarea cu echipamente, resurse materiale şi instrumente de lucru.
Calitate şi eficienţă: Vom furniza servicii de calitate, care să contribuie la creşterea calităţii activităţii instructiv - educative din şcoală, prin seriozitate, folosind experienţa şi implicând toţi actorii educaţionali. Lucrul în echipă: Vom dezvolta un climat de muncă pozitiv, armonios, bazat pe seriozitate, toleranţă şi demnitate, dezvoltarea spiritului civic, folosind metode participative şi consultative.
Colaborare: Vom promova respectul reciproc şi cooperarea, prin colaborarea mai activă cu părinţii, cu comunitatea, cu institutiile de la nivel local, judeţean şi naţional cu atribuţii în domeniul educaţiei.
- ANALIZA COMPLEXĂ A COMUNITĂŢII
PREZENTAREA COMUNEI PUTNA
Putna este o comună în județul Suceava, Bucovina, România, formată din satele Gura Putnei și Putna (reședința). Aici se află Mănăstirea Putna, construită de Ștefan cel Mare între 1466 și 1469, în amintirea victoriei sale împotriva turcilor de la Chilia din 1465.
Putna este situat în partea de nord a județului Suceava, în depresiunea Rădăuți. Coordonatele geografice ale comunei Putna sunt latitudine nordică 47°87' și longitudine estică 25°62' și Gura Putnei sunt latitudine nordică 47°90' și longitudine estică 25°58'. Raportându-ne la asezarile importante din jur, comuna Putna se afla la 30 km de Rădăuți și 75 km de Suceava.
Cu o spurafață de 3370 de ha, comuna Putna are o populație de 3850 de locuitori la nivelul anului 2016.
ANALIZA CIRCUMSCRIPŢIEI ŞCOLARE
Reţeaua şcolară a comunei Putna în anul şcolar 2016-2017 este formata din mai multe structuri cu o singura personalitate juridică, reflectând structura geografică, socială şi economică a comunei, aceasta fiind următoarea, pe tipuri de unităţi:
- Școala Gimnazială Putna(clasa pregatitoare – clasa a VIII-a)
- Școala Gimnazială Gura Putnei(clasa pregatitoare – clasa a VIII-a)
- Grădinița Putna (trei grupe)
- Grădinița Gura Putnei(doua grupe)
Deși locuitorii comunei sunt oameni gospodari, lipsa locurilor de muncă face ca populația să fie săracă, majoritatea trăind din munci ocazionale, ajutorul social și alocația copiilor. Principalele ocupații ale locuitorilor comunei Putna sunt agricultura de subzistență, creșterea animalelor și munca la pădure. In ultimii ani, au apărut în comună și societăți comerciale având ca obiect de activitate extragerea și prelucrarea lemnului, produselor de panificatie si societăți turistice, la care sunt angajați unii dintre locuitorii comunei.
Populaţia se caracterizează prin spor natural negativ, manifestându-se o scădere lentă a numărului de locuitori.
Un fenomen actual este plecarea părinţilor la muncă în străinătate, copiii rămânând în grija unuia dintre părinţi, a altor membri ai familiei sau chiar în grija unor persoane străine. La începutul anului şcolar 2016-2017 erau înregistraţi 48 de elevi în această situaţie. Numărul elevilor este în scădere continuă ajungând de la 432 în 2014 la 398 în 2016, datorită migrării familiilor de la sat la oraș sau în străinătate.
COMUNITATEA LOCALĂ
Grupurile de interes în privinţa dezvoltării instituţionale a Şcolii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” Putna sunt reprezentate de :
o administraţia locală
o părinţii
o instituţiile locale ( Biserică, Poliţie, Casa de cultură „Ștefan cel Mare”, Biblioteca comunală)
În acest fel s-au dezvoltat relaţii bune, de parteneriat, întemeiate pe cunoaşterea, aprecierea şi întărirea rolului şcolii în comunitatea locală. Cadrele didactice şi elevii participă la activităţile realizate în cadrul comunităţii. Şcoala colaborează bine cu autorităţile locale în ceea ce priveşte repartizarea fondurilor necesare pentru întreţinerea şi repararea şcolii.
Părinţii sunt organizaţi în comitete pe clase şi pe şcoală şi sunt sunt informaţi permanent despre procesul instructiv educativ, participă la activităţile şcolii.
Şcoala are relaţii de parteneriat cu Poliţia în vederea combaterii delincvenţei juvenile şi pentru realizarea unor ore de educaţie rutieră cu participarea cadrelor de poliţie.
INFORMAȚII CU PRIVIRE LA PROGRAMELE DE AJUTORARE A COPIILOR
Elevii proveniţi din familii unde venitul brut sau net nu a depăşit 50% din salariul minim pe
economie au primit: burse, rechizite, calculatoare, astfel:
- rechizitele se acordă elevilor din clasele I-VIII începând cu anul şcolar 1991 - 1992, valoarea medie a unui pachet este de 20 lei.
- programul „Laptele şi cornul” se acordă din anul şcolar 2003-2004 pentru prescolari si elevii din ciclul primar, iar la inceputul anului scolar 2007 – 2008 a fost introdus acest
program si pentru elevii claselor gimnaziale.
- programul „Euro200” se aplică din anul 2004-2005, valoarea ajutorului pentru
achiziţionarea de calculatoare este de 200 euro, calculat la cursul de referinţă.
- bursele sociale se acorda de către Consiliul Local Putna la propunerea consiliului de administrație al școlii
CONTEXT LEGISLATIV
Acest Proiect de dezvoltare instituţională a fost conceput în conformitate cu următoarele acte normative:
- Constituţia României
- Legea Învăţământului nr. 1/ 2011, cu modificările şi completările ulterioare.
- Programul de guvernare 2016
- Proiectul planului managerial al Inspectoratului Şcolar al judetului Suceava pentru anul
şcolar 2015-2016
- Legea nr. 128/ 1997, privind Statutul Personalului Didactic.
- Legea privind asigurarea calității în educaţie – O.U.G. nr. 75/2005 cu modificările şi completările ulterioare
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar OMEN nr. 5115/ 15.12.2014
- O.M.E.C.T.S. nr. 3753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de
învăţământ
- Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV. Educaţie.
- Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.
- Raport asupra Stării sistemului naţional de învăţământ, 2013
- Raportul şcolii pe anul şcolar 2015-2016
- Regulamentul intern
- Alte ordine, note, notificări şi precizări M.E.N.
ANALIZA PESTEL
Activitatea oricărei entităţi economico-sociale este influenţată într-o mare măsură de factorii politici, economici, sociali, tehnologici şi ecologici,care se manifestă din mediul în care aceasta îşi desfăşoară activitatea.
Performanţa instituţională este stimulată sau atenuată semnificativ de conjunctura politică şi legislativă, de evoluţia economică la nivel local, regional, naţional şi internaţional, de progresul social intern şi de integrarea înstructurile şi economice şi culturale ale Uniunii Europene.
Cuceririle tehnologice, invenţiile şi inovaţiile în domeniul industrial, precum şi necesitatea de a păstra un mediu natural ecologic pot contribui la eficientizarea procesului instructiv educativ şi la asigurarea finalităţilor educaţionale. De aceea este necesară o radiografie exigentă a mediului în care îşi desfăşoară activitatea instituţia de învăţământ, pentru a identifica oportunităţile pe care trebuie să le valorifice proiectul de dezvoltare instituţională în scopul maximizării rezultatelor. Analiza PESTEL a permis identificarea următoarelor influenţe în activitatea Şcoala Gimnazială „Ștefan cel Mare" Putna.
DOMENII |
CONTEXT LOCAL |
POLITIC |
-Strategia pe termen lung în domeniul educaţiei este trasată de LEN nr.1/2011 cu modificările şi completările ulterioare; -Există politici integratoare pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale; -Există relaţii foarte bune între şcoală şi Primărie/Consiliul local. |
ECONOMIC |
-Dezvoltarea economică a zonei este precară; -Potenţialul economic al zonei se axează pe exploatarea lemnului si turism, dar puterea economică este foarte scăzută; -Bugetul Consiliului local este scăzut; -Mari diferenţe între situaţia materială părinţilor elevilor care frecventează şcoala. |
SOCIAL |
-Relaţii bune cu părinţii şi comunitatea locală; -Există multe familii care trăiesc din venitul minim, multe mame sunt casnice; -Există acte nesemnificative de violenţă şi alte abateri comportamentale; -In comunitate există locuri în care copiii se întâlnesc, socializează, desfăşoară activităţi: parc, baza sportivă. |
TEHNOLOGIC |
-Zona benficiază de cablu TV, internet, telefonie fixă şi mobilă de la mai mulţi furnizori; -In comuna Putna există racordare la apă curentă, canalizare, energie electrică; -Accesul în localitate se face cu microbuze si maşini personale. |
ECOLOGIC |
-Zona depresionară în care este situată comuna beneficiaza de multa padure -Şcoala participă la activităţi de voluntariat privind educaţia ecologică; -În general nivelul curăţeniei este destul de bun, zona nu este poluată. |
LEGISLATIV |
-Există LEN nr.1/2011 cu metodologiile aferente; - R.O.F.U.I.P 2014 |
ANALIZA SWOT A STADIULUI DE DEZVOLTARE A ŞCOLII
Analiza s-a realizat pe următoarele paliere:
o curriculum
o resursele umane
o resurse materiale şi financiare
o relaţiile cu comunitatea şi activitatea educativă
CURRICULUM |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
§ Pentru fiecare nivel de şcolarizare există material curricular corespunzător (planuri de învăţământ şi programe şcolare, auxiliare curriculare, manuale, caiete de lucru, ghiduri de aplicare, culegeri de probleme, îndrumătoare, softuri educaţionale; § O bună colaborare între învăţători şi profesori, mai ales pentru clasele ce termină ciclul primar şi integrarea cu uşurinţă a elevilor în ciclul secundar; § Programe CDS elaborate de cadrele didactice ale şcolii; § Pregătire suplimentară pentru Evaluarea naţională, olimpiade şi concursuri şcolare; · O tradiţie instructiv-educativă concretizată prntr-o imagine foarte bună a şcolii atât în comunitate cât şi la nivel judeţean şi naţional; § Proces instructiv-educativ de calitate demonstrat prin rezultate şcolare bune, procent de promovabilitate la evaluarile nationale ridicat, premii la olimpiadele, concursurile școlare, fazele naționale și județene. |
§ Insuficienta utilizare a materialelor didactice, a tehnicii informaţionale şi a metodelor active în demersul didactic; § Suprapunerea cerinţelor, testărilor, ceea ce conduce la o distribuire inegală a efortului elevilor; § Slaba implicare a profesorilor în proiecte europene şi de finanţare; · Lipsa autonomiei şcolii în selectarea cadrelor didactice; · Formarea deficitară a cadrelor didactice pentru lucrul cu elevi cu CES sau cu ADHD. |
OPORTUNITATI |
AMENINTARI |
§ Ofertele privind cursurile de perfecţionare şi formare continuă, înscriere la grade didactice; § Bune relaţii cu Inspectoratul Şcolar, Consiliul Local, Casa Corpului Didactic; § CDS oferă posibilitatea satisfacerii dorinţei de informare şi cunoaşterea în diferite domenii de activitate; § Existenţa site-urilor specializate în oferirea de materiale şi soft-uri pentru cadre didactice. |
§ Instabilitatea legislativa a curriculumului în sistemul de învăţământ; § Avalanşa de oferte de auxiliare şcolare din partea firmelor specializate; § Existenţa şi proliferarea unui mediu negativ al educaţiei informale, care promovează valori contrare celor ale şcolii. |
RESURSE UMANE |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· Echipa manageriala preocupată de creşterea calităţii procesului didactic, a bazei materiale şi aspectului şcolii; · Personal didactic calificat; · 80% cadre didactice titulare; · Cadre didactice bine pregătite, dedicate meseriei şi apreciate în comunitate; · Relaţii interpersonale bune, un climat de cooperare între cadrele didactice, relaţii deschise bazate pe respect reciproc; · Proiecte diverse în care elevii şi profesorii se pot remarca; · O bună participare la cursurile de perfecţionare şi formare continuă din partea CCD şi înscriere la grade didactice;
|
· Cadre didactice cu norma didactică la mai multe şcoli şi navetiste; · Elevi cu părinţi plecaţi în străinătate, care sunt lăsaţi în grija în grija bunicilor sau altor rude care nu au un control eficient asupra lor; · Elevi care revin din străinătate şi se acomodează mai greu, deoarece au lipsuri în cunoştinţe. |
OPORTUNITATI |
AMENINTARI |
§ Poziţie centrală, pe DN 2H, în centrul comunei, având în vecinătate Primăria, Biblioteca comunală, Casa de Cultură, Biserica; § Oferte de cursuri de formare din partea CCD şi altor institutii, programe Erasmus+; |
· Scăderea motivaţiei şi interesului cadrelor didactice pentru activităţile profesionale datorită salariilor mici; · Criza de timp a părinţilor datorită actualei situaţii economice reduce participarea unora dintre părinţi la viaţa şcolară, cu implicaţii în relaţiile profesor-elev, profesor/învăţător/ diriginte, cât şi în performanţa şcolară a elevilor; · Creşterea numărului elevilor cu cerinţe educaţionale speciale; · O depreciere a statutului profesorului în societate (plecând de la nivelul guvernării şi încurajată de mass-media), ceea ce determină dificultăţi în impunerea cadrului didactic, ca principal factor al educaţiei, în faţa beneficiarilor direcţi şi indirecţi. |
RESURSE MATERIALE ŞI FINANCIARE |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· Şcoala are o bază materială bună, săli de clasă cu mobilier modern, centru de documentare și informare, laborator de fizică-chimie, cabinete de limba română, de limbi moderne, istorie, biologie, matematică, bibliotecă, bază sportivă; · Echipa managerială este preocupată de îmbunătăţirea bazei materiale şi a aspectului şcolii; · Siguranţă fizică şi protecţie pentru elevi şi personalul didactic şi nedidactic, încadrare în norme igienico-sanitare corespunzătoare; · Stare fizică bună a bazei tehnico-materiale, săli de clasă, laboratoare, cabinete, biblioteca, · Centrală termică proprie; · Servicii de secretariat şi administrativ- contabile eficiente; · Accesul cadrelor didactice la calculatoarele, xerox-urile, imprimantele din şcoală; · Antrenarea elevilor şi părinţilor în activităţi de întreţinere şi înfrumuseţare a claselor şi holurilor şcolii; · O bună bază sportivă (suprafaţă sintetică). |
· Spaţiu insuficient pentru desfăşurarea activităţii într-un singur schimb la Școala Gura Putnei; · Număr insuficient de calculatoare la numărul elevilor din şcoală; · Lipsa fondurilor pentru recompensarea activităţilor de performanţă ale elevilor şi cadrelor didactice; · Slaba implicare a unor cadre didactice în păstrarea bunurilor materiale ale şcolii; · Există situaţii când resursele umane şi materiale ale şcolii nu sunt optim valorificate. |
OPORTUNITATI |
AMENINTARI |
· Descentralizarea şi autonomia instituţională; · Posibilitatea obţinerii de sponsorizări şi donaţii; · Posibilitatea accesării de fonduri europene de către personalul didactic, prin proiecte cu finanţare externă; |
· Ritmul accelerat al schimbărilor tehnologice conduce la uzura morală a echipamentelor existente; · Reducerea finanţării şcolii în ceea ce priveşte achiziţionarea de material didactic, consumabile, reparaţii capitale etc. |
RELATIILE CU COMUNITATEA ŞI ACTIVITATEA EDUCATIVĂ |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· O bună implicare a elevilor în activităţile extraşcolare şi extracurriculare la nivel de şcoală şi în comunitate (excursii, serbări, strângeri de fonduri pentru persoane defavorizate, acţiuni caritabile) · Rezultate foarte bune la concursurile artistice şi sportive, fazele judeţene ; · Întâlniri cu Consiliul Reprezentativ al Părinţilor şi buna colaborare cu părinţii la nivelul comitetelor de părinţi pe clasă; · Preşedintele Consiliului Reprezentativ al Părinţilor este activ şi implicat în activităţile ce se defăşoară la nivelul școlii; · Buna colaborare între director şi coordonatorul de programe educative şi extraşcolare; · Relaţii bune, întemeiate pe conştientizarea rolului şi locului şcolii în comunitatea locală, cu reprezentanţii administraţiei locale; · O bună colaborare cu Poliţia locală, Inspectoratul de Poliție Județean Suceava; · Proiect județean cuprins în Calendarul Activităţilor Educative la nivel județean – relaţie cu alte şcoli din județ;
|
· Slabe legături de parteneriat cu firme private şi ONG-uri; · Număr mic de activităţi educative şi extracurriculare la nivelul claselor pentru dezvoltarea reală a sensibilităţii elevilor, formarea de deprinderi şi comportamente pentru integrarea în viaţa socială. |
OPORTUNITATI
|
AMENINTARI |
· Disponibilitatea şi responsabilitatea unor instituţii de a veni în sprijinul şcolii ( Primărie, Poliţie, Biserică) · Interesul unor şcoli pentru realizarea de schimburi de experienţă; · Existenţa posibilităţii de a aplica pentru realizarea de proiecte educative, recunoscute la nivel naţional. · Posibilitatea promovarii imaginii şcolii la nivelul comunităţii prin televiziunea locală, site-ul primăriei, site-ul şcolii, revista şcolii, alte publicaţii. |
· Bugetul de timp relativ scăzut al părinţilor; · Consecinţele crizei economice continuă să se facă simţite din punct de vedere al finanţării/ sponsorizării activităţilor educative şi extraşcolare din partea părinţilor, agenţilor economici, consiliului local;
|
- STRATEGIA DE DEZVOLTARE A ORGANIZAŢIEI ŞI
DIRECŢIILE DE EVOLUŢIE
„Şcoala trebuie să te înveţe a fi propriul tău dascăl, cel mai bun şi cel mai aspru.”
(Nicolae Iorga)
- VIZIUNEA
Învățăm să comunicăm, să fim responsabili, tolernați, creativi, pregătindu-ne pentru viață într-un mediu sănătos.
MISIUNEA ŞCOLII
Școala noastră formază elevilor competențe cheie care să asigure învățarea pe parcursul înttregii vieți și competențe pentru societatea cunoașterii. Promovăm valorile europene: cetățenia democratică, respectarea diversității și dezvoltarea durabilă. Educăm copiii pentru a fi capabili să se adapteze într-o lume în permanentă schimbare prin noile tipuri de educație: ecologică, pentru sănătate, antreprenorială, pentru comunicare. Misiunea școlii nu poate fi îndeplinită fără ajutorul comunității, deoarece împreună – profesori, părinți, autorități – trebuie să luăm cele mai bune decizii în privința educației copiilor.
- RESURSE STRATEGICE
q Personal didactic calificat
q Număr relativ constant de elevi
q Rezultate şcolare bune
q Cadre didactice şi elevi capabili de performanţă
q Baza materială bună
q Relaţii interpersonale care favorizează crearea unui climat educaţional deschis, stimulativ
q Relaţii bune, întemeiate pe conştientizarea rolului şi locului şcolii în comunitatea locală cu reprezentanţii administraţiei locale
q Parteneriate educaţionale cu Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Suceava, Biblioteca comunei Putna
q O bună comunicare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava şi cu Casa Corpului Didactic Suceava
- ŢINTE STRATEGICE
T.1. Creşterea calităţii procesului instructiv-educativ pentru dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevilor, prin formarea şi dezvoltarea competenţelor acestora, în spiritul educaţiei incluzive şi a valorilor democraţiei;
T.2. Asigurarea condiţiilor optime de studiu şi de siguranţă necesare desfăşurării unui învăţământ de calitate;
T.3. Creşterea interesului elevilor şi cadrelor didactice pentru realizarea de activităţi educative care să contribuie la promovarea practicilor democratice, orientarea elevilor spre realizarea în viaţa publică, exersarea în şcoală a calităţii de cetăţean;
T.4. Reconsiderarea managementului la nivelul şcolii şi al clasei în scopul eficientizării activităţilor şi al adecvării la nevoile exprimate de beneficiari;
T.5. Dezvoltarea dimensiunii europene a şcolii prin derularea de proiecte şi parteneriate locale, naţionale și europen
2.3. OPŢIUNI STRATEGICE
ȚINTA 1
- Creşterea calităţii procesului instructiv-educativ pentru dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevilor, prin formarea şi dezvoltarea competenţelor acestora, în spiritul educaţiei incluzive şi a valorilor democrației.
Motivarea alegerii ţintei :
1.Legea Educației Naționale formulează ca principală finalitate în educaţia şi formarea profesională a elevilor, formarea si dezvoltarea competenţelor acestuia, necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală.
2.Cele opt domenii de competențe cheie trebuie să stea la baza curriculum-ului şi a proiectării didactice.
3.Misiunea școlii are în vedere ca fiecare elev să beneficieze de șansa dezvoltării sale pentru a fi pregatit pentru o treaptă superioară în educație, școala satisfăcând nevoia fiecărui elev de a se simţi competent, de a se adapta la schimbările permanente ale societăţii.
4.Cadrele didactice trebuie să valorifice mai eficient resursele umane și materiale, tehnica informațională,metodele activ-participative.
- Activitatea școlii trebuie îmbunătățită în domeniul asigurării şi evaluării calitătii educaţiei.
Resurse strategice:
Ø Resurse umane: cadre didactice, elevii, părinți, autorități locale;
Ø Resurse materiale şi financiare: material curricular corespunzător (planuri de învățământ și programe școlare, auxiliare curricular, manuale, caiete de lucru, ghiduri de aplicare, culegeri de probleme, indrumatoare, softuri educationale); materiale didactice specifice disciplinelor de studiu, echipamente IT, birotică şi consumabile;
Ø Resursele informaționale reprezintă legislația specifică: site MEN, site ARACIP, site ISJ, legislație actualizată
Ø Resurse de experientă şi expertiză : echipa manageriala, responsabili de comisii, metodiști, formatori, mentori din cadrul școlii și, dacă este cazul, experți din exterior
Ø Resurse de timp : alocate anual pentru inițierea, monitorizarea și evaluarea proiectelor din perspectiva unei dezvoltării scolare durabile si pentru evaluarea rezultatelor stabilite în PDI
Ø Resurse de autoritate şi putere : ISJ, MENCS, primarie, Consiliu local
OPŢIUNI STRATEGICE
Dezvoltarea curriculară |
Devoltarea bazei materiale şi atragerea de resurse financiare |
Dezvoltarea resurselor umane |
Dezvoltarea relatiilor comunitare |
§ Cunoașterea de către toate cadrele didactice a documentelor de politică educaţională elaborate extern şi intern (MEN, ISJ, școală) și implementarea lor prin planurile specifice ale catedrelor, comisiilor de specialitate · Implementarea curriculum-ului şcolar, prin parcurgerea integral a programei şi a C.D.S. utilizând cele mai eficiente mijloace şi metode pentru stimularea interesului elevilor; · Valorificarea rezultatelor evaluărilor în proiectarea demersului didactic; · Diversificarea ofertei de opţionale, prin propunerea unor programe personalizate, atractive · Proiectarea diferenţiată a demersului didactic · P rom ov ar e a învăţ ă rii prin implic ar e a a ctiv - part icip ativ ă şi prin ex pe ri me nte stimulatoare. |
· Continuarea modernizării mediului fizic școlar prin actualizarea mijloacelor de învățământ; · Îmbogăţirea fondului de carte · Atragerea de fonduri prin Consiliul Reprezentativ al Părinților · Implicarea activă a tuturor cadrelor didactice în găsirea de sponsori pentru derularea de activități educative |
· Perfecţionarea cadrelor didactice pentru utilizarea şi eficientizarea metodelor de predare activ- participative, pentru inițierea şi dezvoltarea de proiecte din perspectiva unei dezvoltări durabile · Pregătirea elevilor capabili de performanţă în vederea participării lor la concursuri şi olimpiade şcolare; · Implicarea elevilor în vederea responsabilizarii individuale și colective prin activităţi curriculare și de participare activă la activitățile școlii și comunității · Implicarea membrilor comunității locale pentru sustinerea demersului şcolii privind educația pentru dezvoltare școlară durabilă; |
· Valorificarea şi îmbogăţirea elementelor valoroase din tradiţia şcolii şi promovarea lor în comunitate prin organizarea de activităţi, prezentarea rezultatelor în buletinul informativ , revista şcolii, site-ul școlii, al orașului, etc. · Continuarea proiectului și concursului judeţean „Zilele Sportului Școlar”, implicând Primăria şi Consiliului local · Reconsiderarea ofertei educaţionale în funcţie de nevoile specifice ale comunităţii şi resurselor de care dispune şcoala. · Colaborarea cu autoritățile locale și cu alți parteneri de la nivel local şi judeţean implicate în actul educaţional, în derularea de proiecte şi programe de dezvoltare școlară. |
Rezultate aşteptate:
- Toate cadrele didactice au realizat proiectarea demersului didactic în conformitate cu documentele de
politică educaţională;
- A crescut interesul elevilor pentru ore, măsurat în rezultate școlare bune și foarte bune, procent de
promovabiliate în creștere și scăderea ratei absenteismului;
- Rezultate bune şi foarte bune la evaluarea națională și medii ridicate de admiterea în liceu;
- Creșterea gradului de satisfacție a elevilor și părinților față de metodele utilizate în predare-învățare;
- Mai mulți elevi premiați la olimpiadele și concursurile școlare județene și naționale.
ŢINTA 2
- Asigurarea condiţiilor optime de studiu şi de siguranţă necesare desfăşurării unui învăţământ de calitate
Motivarea alegerii ţintei :
1.Legea Educației Naționale formulează ca principală finalitate în educaţia şi formarea profesională a elevilor, formarea si dezvoltarea competenţelor acestuia, necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală.
2.Elaborarea curriculum-ului si proiectarea didactică pentru orele de consiliere şi orientare şi activitatea
educativă trebuie să se facă având în vedere prevenirea şi combaterea comportamentelor nesănătoase şi
asigurarea siguranţei elevilor.
3.Crearea condiţiilor optime în şcoală contribuie la îndeplinirea misiunii şcolii, de a dezvolta personalităţi armonioase, autonome şi creative.
4.Există în şcoală resursele umane și materiale, tehnică informațională, care pot fi folosite mai eficient de
către cadrele didactice.
- Creşterea calităţii educaţiei oferite de şcoală este o idee asumată de către toţi factorii implicaţi în actul
instructiv-educativ.
Resurse strategice:
Ø Resurse umane: cadre didactice, elevii, părinți, personal auxiliar, autorități locale;
Ø Resurse materiale şi financiare: material curricular corespunzător (planuri de învățământ și programe școlare, auxiliare curriculare, softuri educationale); materiale didactice specifice disciplinei consiliere şi orientare, echipamente IT, birotică şi consumabile;
Ø Resursele informaționale reprezintă legislația specifică: site MEN, site ARACIP, site ISJ, legislație
actualizată
Ø Resurse de experientă şi expertiză : echipa managerială, responsabili de comisii, experți din exterior
Ø Resurse de timp: alocate anual pentru inițierea, monitorizarea și evaluarea proiectelor din perspectiva
unei dezvoltării şcolare durabile şi pentru evaluarea rezultatelor stabilite în PDI
Ø Resurse de autoritate şi putere : ISJ, MEN, primărie, Consiliu local .
OPŢIUNI STRATEGICE:
Dezvoltarea curriculară |
Devoltarea bazei materiale şi atragerea de resurse financiare |
Dezvoltarea resurselor umane |
Dezvoltarea relatiilor comunitare |
· Susţinerea în cadrul orelor de consiliere şi orientare a unor teme privind educaţia rutieră, traficul de persoane, riscurile consumului de droguri și substanțe etnobotanice, educaţie pentru sănătate · Reactualizarea ROI cu unele sancţiuni în cazul nerespectării normelor de conduită în şcoală · Valorificarea tuturor momentelor propice în cadrul orelor, în vederea menţinerii unui ambient plăcut şi curat, în favoarea elevilor |
· Menţinerea în incinta şi perimetrul şcolii a unui climat de siguranţă, a unui ambient propice actului educaţional prin implicarea elevilor, cadrelor didactice, parinţilor şi Consiliului local · Asigurarea bazei logistice pentru evaluarea elevilor claselor a II-a, a IV-a, a VI-a şi a VIII-a, pentru olimpiade şcolare, pentru activităţile educative şi sportive, extracurriculare şi concursurile şcolare · Menţinerea în stare de bună funcţionare a sistemului de supraveghere video |
· Asigurarea resurselor umane necesare desfăşurării în condiţii optime a procesului instructiv- educativ · Repartizarea bugetului pe priorităţi, cu consultarea factorilor implicaţi (Centrul de execuţie bugetară, Primărie, Comitetul Reprezentativ al Părinţilor) · Întreţinerea bazei materiale existente şi îmbunătăţirea acesteia prin diverse mijloace de atragre a resurselor · Monitorizarea respectarii de către elevi şi personalul şcolii a legislaţiei în vigoare, a prevederilor Regulamentului intern |
· Reactualizarea parteneriatului cu Poliţia în vederea creşterii siguranţei elevilor şi cadrelor didactice, pentru combaterea delincvenţei juvenile şi a manifestarilor violente, a absenteismului, prin realizarea unor ore de consiliere şi orientare cu participarea cadrelor de poliţie · Iniţierea elevilor adoptarea unui comportament adecvat în situaţii de urgenţă prin simulările semestriale şi prin orele de dirigenţie în colaborare cu ISU |
Rezultate aşteptate:
- Cadrele didactice au realizat proiectarea demersului didactic pentru orele de consiliere şi orientare şi activităţi educative având în vedere asigurarea condiţiilor optime de studiu şi siguranţă;
- Numărul elevilor implicaţi în activităţi eductive şcolare şi extraşcolare a crescut, interesul elevilor
faţă de păstrarea bunurilor şi a ambientului şcolii este mai mare;
- Rezultate bune la evaluarea națională și medii ridicate de admiterea în lice ;
- Creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților față de ambientul şcolii şi de condiţiile de siguranţă din şcoală;
- Fluxul activităţilor desfăşurate în şcoală în domeniul vizat este îmbunătăţit
ŢINTA 3
- Creşterea interesului elevilor şi cadrelor didactice pentru realizarea de activităţi educative care să contribuie la promovarea practicilor democratice, orientarea elevilor spre realizarea în viaţa publică, exersarea în şcoală a calităţii de cetăţean
Motivarea alegerii ţintei :
- Fiecare diriginte şi învăţător are obligaţia de a desfăşura activităţi educative cu clasa pe care o îndrumă.
2.Activităţile educative sunt atractive pentru elevi, deoarece se desfăşoară în contexte variate faţă de orle de
curs.
3.Formarea unei personalităţi armonioase, autonome şi creative nu se poate realiza numai prin parcurgerea
curriculumului obligatoriu, ci mai ales prin desfăşurarea altor activităţi .
4.Cadrele didactice au participat la cursuri de formare care le dau posibilitate de a desfăşura programe şi
proiecte educative de calitate.
- Activitatea educativă în şcoala noastră a fost un punct forte până în prezent..
Resurse strategice:
Ø Resurse umane: cadre didactice, elevii, părinți, autorități locale;
Ø Resurse materiale şi financiare: programe de activităţi, proiecte, softuri educationale; materiale
didactice specifice, echipamente IT, birotică şi consumabile;
Ø Resursele informaționale reprezintă legislația specifică: site MEN, site ARACIP, site ISJ, legislație
actualizată
Ø Resurse de experientă şi expertiză : echipa managerială, conksilier educativ, responsabili de comisii, experți din exterior
Ø Resurse de timp: alocate anual pentru inițierea, monitorizarea și evaluarea proiectelor din perspectiva
unei dezvoltării şcolare durabile şi pentru evaluarea rezultatelor stabilite în PDI
Ø Resurse de autoritate şi putere : ISJ, MEN, primărie, Consiliul local .
OPŢIUNI STRATEGICE:
Dezvoltarea curriculară |
Devoltarea bazei materiale şi atragerea de resurse financiare |
Dezvoltarea resurselor umane |
Dezvoltarea relatiilor comunitare |
· Propunerea de către fiecare diriginte şi învăţător a unui program de activităţi extracurriculare la sugestia şi cu participarea tuturor elevilor; · Proiectarea responsabilă a activităţilor pentru săptămâna “Școala altfel”, în vederea implicării elevilor în activităţi în comunitate şi activităţi de voluntariat · Participarea la activităţile educative desfăşurate în şcoală sau în comunitate · Implicarea elevilor în organizarea activităţilor educative |
· Implicarea Consiliului Reprezentativ al părinţilor în atragerea de persoane fizice sau juridice care prin contribuţii financiare şi materiale să susţină programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei material · Implicarea elevilor în strângerea de fonduri prin desfăşurarea unor proiecte ce vizează reciclarea sau valorificarea unor produse create de ei |
· Implicarea unui număr mare de elevi în activităţi educative, participarea la concursuri artistice şi sportive, indiferent de etnie, apartenenţă religioasă · Continuarea parteneriatului familie- şcoală prin includerea părinţilor în activităţi, lectorate, diseminări de bune practici etc. |
· Diseminarea în comunitate a activităţilor desfăşurate de şcoală, în vederea creşterii vizibilităţii şcolii şi întărirea imaginii acesteia în comunitate · Menţinerea colaborării şcoală- familie -comunitate prin activităţi şi acţiuni la care participă elevii şcolii şi care fac să crească prestigiului acesteia în comunitate; |
Rezultate aşteptate:
- Toate cadrele didactice propun activităţi educative în conformitate cu interesele elevilor şi ale comunităţii, în perspectiva îndeplinirii misiunii şcolii;
- Creşte numărul proiectelor educative desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional, în care şcoala este implicată;
- Interesul elevilor şi părinţilor pentru activitatea educativă a crescut, fiind concretizat în iniţiative din partea acestora, numărul participanţilor, calitatea activităţilor desfăşurate;
- Rezultate foarte bune obţinute la concursurile cu tematică educativă propuse de ISJ, MEN sau de alţi parteneri educaţionali;
- Creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților fața de activităţile educative desfăşurate;
- Consiliul elevior este mai vizibil în viaţa şcolii.
ŢINTA 4
- Reconsiderarea managementului la nivelul şcolii şi al clasei în scopul eficientizării activităţilor şi al adecvării la nevoile exprimate de beneficiari
Motivarea alegerii ţintei :
1.Necesitatea impusă de legislaţia în domeniul educaţiei şi a orientărilor actuale privind corelarea
obiectivelor stabilite la nivel naţional şi teritorial în domeniul învăţământului cu cele ale unităţii şcolare;
2.Crearea în şcoală a condiţiilor pentru dezvoltarea unei culturi organizaţionale a colectivului de cadre didactice, orientat spre performanţă;
3.Îmbunătăţirea colaborării elevilor membri în Consiliul elevilor cu profesorii diriginţi şi colegii de clasă în vederea derulării de activităţi educative şi extraşcolare;
4.Operaţionalizarea criteriilor de monitorizare şi evaluare a calităţii educaţiei şcolare;
5.Elaborarea de strategii diferenţiate menite să faciliteze procesul de învăţare pentru toţi elevii, indiferent nivelul intelectual, de apartenenţa etnică, religioasă sau de altă natură, prin promovare unui învăţământ incluziv;
6.Existenţa profesorului psihopedagog şi a profesorului de sprijin oferă posibilitatea desfaşurării învăţământului incluziv, a consilierii de specialitate pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale.
Resurse strategice:
Ø Resurse umane: cadre didactice, elevii, părinţi, autorităţi locale;
Ø Resurse materiale şi financiare: documente specifice managementului şcolii, mapele comisiilor,
portofolii, echipamente IT, birotică şi consumabile;
Ø Resurse informaţionale reprezintă legislaţia specifică: site MEN, site ARACIP, site ISJ, site CCD,
legislaţie actualizată;
Ø Resurse de experienţă şi expertiză: echipa managerială, responsabili de comisii;
Ø Resurse de timp: alocate anual pentru evaluarea rezultatelor stabilite în PDI şi planurile de implementare;
Ø Resurse de autoritate şi putere : ISJ, MEN, CJRAE, CCD, primărie, consiliul local.
OPŢIUNI STRATEGICE:
Dezvoltarea curriculară |
Devoltarea bazei materiale şi atragerea de resurse financiare |
Dezvoltarea resurselor umane |
Dezvoltarea relatiilor comunitare |
· Cultivarea unui sistem de valori şi a eticii manageriale bazate pe transparenţă, comunicare şi |
§ Luarea deciziilor referitoare la necesarul resurselor financiare prin consultarea organismelor de lucru |
· Participarea echipei manageriale, a şefilor de catedră la cursuri de management educaţional; |
· Identificarea, prin evaluare instituţională, a nevoilor de educaţie ale comunităţii |
înţelegere, în care atribuţiile şi responsabilităţile să fie cunoscute şi respectate la fiecare nivel: al conducerii, pe arii curriculare, pe domenii de probleme, pe discipline, pe clase; · Proiectarea activităţilor manageriale pe baza unei diagnoze pertinente, specifice, realiste, cu ţinte strategice care să vizeze proceduri de asigurare a calităţii în educaţie; · Consiliere, control, monitorizare, evaluare, bazate pe reguli şi pe proceduri; · Aplicarea programelor naţionale, popularizarea legislaţiei şcolare în rândul elevilor, părinţilor şi al cadrelor didactice; · Proiectarea activităţii educative la nivelul claselor respectând programa pentru consiliere şi alte documente în domeniu |
§ Gestionarea corectă şi eficientă a resurselor materiale · Realizarea unei baze de date cu elevii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate § Construirea unei baze de date referitoare la persoane şi servicii de contact pentru sprijinirea activităţilor şcolii |
· Delegarea responsabilităţilor în cadrul echipei manageriale avându-se în vedere criteriile de competenţă profesională şi managerială, precum şi principiul lucrului în echipă · Distribuirea de responsabilităţi tuturor cadrelor didactice, în vederea valorificării potenţialului individual prin consultare şi implicare; · Evaluarea performanţelor cadrelor didactice pe baza indicatorilor de performanţă · Vizite efectuate la domiciliul elevilor de către diriginţi şi învăţători pentru a cunoaste îndeaproape mediul în care aceştia trăiesc şi colaborarea cu profesorii clasei pentru ca aceştia să cunoască problemele elevilor · Consilierea elevilor de către psihopedagogul şcolii care trebuie să fie în legătură atât cu familia elevului, cât şi cu învăţătorul, învăţătorul de sprijin ( în cazul elevilor CES) sau dirigintele; |
locale şi căutarea posibilităţilor de satisfacere a acestora în cadrul normativ existent şi cu resursele disponibile · Elaborarea de rapoarte privind activitatea de asigurare a calităţii educaţiei şcolare şi prezentarea lor în cadrul CA şi în buletinele informative · Derularea parteneriatelor educaţionale în vederea eficientizării demersurilor educative de la nivelul claselor şi şcolii · Întâlniri periodice cu părinţii (şedinţe, consultaţii, lectorate); · Colaborarea cu serviciul social din cadrul primăriei pentru cazurile speciale; |
Rezultate aşteptate:
- Eficientizarea procesului educaţional ca urmare a monitorizării atente a activităţii desfăşurate de către responsabilii de comisii şi a conducerii şcolii;
- Valorificarea mai eficientă a resurselor umane şi materiale în vederea obţinerii de rezultate şi mai bune printr-um management de calitate;
- O imagine bună în comunitate şi în afara acesteia;
- O relaţie mai bună cu beneficiarii direcţi şi indirecţi;
- Relaţia diriginte-elev capătă o altă dimensiune - dirigintele este atât managerul clasei, cât şi al activitǎţilor educative, el creează mediul pozitiv în clasǎ, coeziunea şi dinamica grupului, rezolvă cu tact pedagogic problemele grupului.
ŢINTA 5
- Dezvoltarea dimensiunii europene a şcolii prin derulare de proiecte şi parteneriate locale, naţionale şi europe
Motivarea alegerii ţintei :
- Noul program Erasmus + oferă posibilitatea instituţiilor de învăţământ de a aplica pentru derularea de
proiecte de mobilitate sau partenetiate strategice.
2.Competenţele cheie formate prin curriculum obligatoriu se pot exersa şi dezvolta prin participre la proiecte naţionale dar mai ales europene .
3.Derularea de parteneriate oferă elevilor şansa de a se dezvolta şi şcolii posibilitatea de a-şi îndeplini
misiunea.
- Cadrele didactice dau dovadă de creativitate, de interes pentru implicarea în astfel de proiecte.
- CCD oferă cursuri de formare în ceea ce priveşte managementul proiectelor Erasmus+.
- Şcoala are un nivel scăzut al absorbţiei de fonduri pe proiecte europene.
Resurse strategice:
Ø Resurse umane: cadre didactice, elevii, părinți, autorități locale;
Ø Resurse materiale şi financiare: materiale de informare privind implementarea de proiecte, granturi
obţinute în urma aprobării proiectelor depuse, echipamente IT, birotică şi consumabile;
Ø Resursele informaționale reprezintă legislația specifică: site MEN, site ARACIP, site ISJ, site
ERASMUS+, legislație actualizată
Ø Resurse de experientă şi expertiză : echipa managerială, responsabil cu proiecte comunitare, ,
formatori, experți din exterior
Ø Resurse de timp: alocate anual pentru inițierea, monitorizarea și evaluarea proiectelor din perspectiva
unei dezvoltării şcolare durabile şi pentru evaluarea rezultatelor stabilite în PDI
Ø Resurse de autoritate şi putere : ISJ, MEN, Comisia europeană, Primarie, Consiliu local.
OPŢIUNI STRATEGICE:
Dezvoltarea curriculară |
Devoltarea bazei materiale şi atragerea de resurse financiare |
Dezvoltarea resurselor umane |
Dezvoltarea relatiilor comunitare |
· Stimularea elevilor şi cadrelor didactice în vederea comunicării prin intermediul internetului (email, alte aplicații, forumuri de discuţii) în cadrul unor proiecte educaţionale; · Informarea cadrelor diactice şi a elevilor în lagătură cu posibilitatea desfăşurării unor proiecte de parteneriat strategic sau de mobilitate a cadrelor didactice şi a elevilor, cu aplicabilitate în activităţile curriculare; · Realizarea de proiecte comune cu alte şcoli (lingvistice, de cercetare, excursii tematice etc.) din zonă, din ţară şi din străinătate. |
· Reorganizarea spaţiului „Programe europene” care este pus la dispoziţie cadrelor didactice şi elevilor implicaţi în realizarea proiectelor; · Sprijinirea financiară a apariţiei revistei şcolii şi a activităţilor de promovare a imaginii şcolii ( Proiectul naţional “Joc de creion”, concursul interjudetean “Cred în drepturile mele”) · Alocarea corespunzătoare a fondurilor în proiectul bilateral Comenius |
· Informarea cadrelor didactice cu privire la oportunităţile de colaborare europeană în cadrul programului Erasmus + · Formarea cadrelor didactice privind elaborarea aplicaţiilor în programul Erasmus +; · Aplicarea la termenele stabilite pentru obţinerea de granturi în programul Erasmus + · Diseminarea în cadrul unor activităţi specifice pe site-ul şcolii, a experienţei participării la programele europene şi aplicarea în activitatea şcolară. |
· Popularizarea activităţii şcolii, a rezultatelor obţinute de elevi şi cadre didactice în cadrul proiectelor în comunitate şi în afara acesteia (mass-media, internet, publicaţii, revista şcolii), în vederea creşterii prestigiului şcolii şi a sentimentului de apartenenţă al elevilor şi al cadrelor didactice; · Iniţierea unor proiecte de colaborare cu diferite ONG:-uri, firme private; · Continuarea parteneriatelor cu institutiile din cadrul comunităţii . |
Rezultate aşteptate:
- Cadre didactice formate în programul Erasmus+;
- Şcoala realizează proiecte şi aplică în diferite apeluri, pentru obţinerea de granturi pentru proiecte
strategice sau de mobilitate;
- Interesul elevilor pentru implicarea în proiecte comunitare a crescut, ceea ce se evidenţiază prin creşterea numărului celor care doresc să fie implicaţi;
- Rezultatele proiectelor desfăşurate sunt vizibile prin diverse oportunităţi de diseminare;
- Creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților fața de proiectele desfăşurate;
- Cultura organizaţională va deveni mai puternică, elevii, părinţii şi cadrele didactice vor deveni mai conştienţi de rolul şi de importanţa pe care îl au în şcoală.
III. IMPLEMENTAREA PROIECTULUI DE
DEZVOLTARE
Implementarea proiectului se bazează pe realitatea şcolii la începutul anului şcolar 2016-2017, pe informaţiile obţinute din rapoartele responsabililor de comisii, din informaţii provenite de la cadre didactice, din literatura de specialitate în management educaţional. El este avizat de Consilui de administraţie şi este documentul principal pe baza căruia se vor elabora celelalte documente manageriale ale şcolii.
Pentru realizarea obiectivelor propuse se cere o bună orientare şi mobilizare a resurselor umane şi material- financiare, dar pot apărea şi condiţionări externe favorabile sau nefavorabile, neanticipate, conjuncturale.
- MONITORIZAREA SI EVALUAREA PROIECTULUI
Se vor evalua rezultatele obţinute în diferite etape de aplicare a PDI şi se vor compara cu priorităţile stabilite. Realizările vor fi prezentate în consiliile profesorale, şedinţele cu părinţii şi ale Consiliului de administraţie. Pe perioade scurte (anuale semestriale), ţinând cont de realităţile momentului, pot apărea noi obiective generate de schimbările datelor de intrare. Acestea vor fi identificate şi cuprinse în Planul managerial anual al şcolii.
Evaluarea va avea la baza:
- Procentul de promovabilitate
- Situaţii comparative ale rezultatelor obţinute de elevi la cele două testări (iniţială şi finală)
- Rezultatele obtinute de elevi la evaluările naţionale;
- Gradul de integrare a absolvenţilor în licee;
- Rezultatele obţinute de elevi la olimpiade şi concursuri şcolare, concursuri artistice şi sportive
- Gradul de formare a a cadrelor didactice prin cursuri de formare continuă şi obţinere de grade didactice
- Starea bazei didactico-materiale a şcolii
- Gradul de implicare în proiecte comunitare
- Gradul de satisfacţie a beneficiarilor faţă de activitatea şcol